Onderhoudstips, Advies En Checklist Voor Kettingzagen

Het is belangrijk om uw kettingzaag efficiënt te laten werken.

Onderhoud van uw kettingzaag – Zo houdt u hem soepel.

Wat zijn de beste manieren om uw kettingzaag te onderhouden? hoe onderhoud je je kettingzaag? Wat moet u doen als uw ketting niet stopt? Als u met deze vragen worstelt, is dit de perfecte algemene gids voor u. Het is niet merkspecifiek, hoewel we de inhoud hebben gebaseerd op onderhoudshandleidingen en schema’s die door fabrikanten zijn voorgesteld.

Kettingzaagonderhoud: De Kunst Van Kettingzaagonderhoud

De onderhoudsprocedures die we hier aanbevelen, zullen uw machine in goede staat houden en de levensduur verlengen. Omdat niet alle machines gelijk zijn, komen onze richtlijnen mogelijk niet overeen met uw machine. Daarom raden we u aan om het te vergelijken met de onderhoudsprocedures die door de fabrikant worden aanbevolen. Een geautoriseerde servicewerkplaats dient de uitgebreidere werkzaamheden uit te voeren die hier niet worden behandeld.

VIDEO Onderhoud kettingzaag van Husqvarna

De onderhoudschecklist is gemaakt voor iemand die zijn kettingzaag elke dag gebruikt. Als u uw kettingzaag minder vaak gebruikt, kunt u de week- en maandschema’s aanpassen aan uw wensen.

Checklist Voor Kettingzaagonderhoud

Dagelijks onderhoud

  • Reinig de buitenkant van de machine. Maak de hoezen schoon en leg ze opzij.
  • Bedien de chokehendel om de choke-vlinderklep te sluiten, dit houdt het vuil uit de carburateur wanneer u het filter reinigt. Reinig de machine met een winkelventilator.
  • Zorg ervoor dat de kettingremband schoon en in goede staat is. Voordat u de machine gebruikt, moet u deze opnieuw testen.
  • Verwijder de koppeling, het stuur en de kettingafdekking
  • Reinig en open het smeergat op de bar. Reinig het smeermiddeltoevoergat dat de olie naar de staaf levert, zorg ervoor dat het open is.
  • Controleer de zaagbladgroef op slijtage en reinig deze. Smeer de staaf met het juiste staafvet als deze een tandwieluiteinde heeft. De vetgaten in de punt bevinden zich aan beide zijden van de bar. Beide zijden van de balk moeten worden ingevet.
  • Draai de staaf ondersteboven elke keer dat u uw ketting slijpt. Dit zorgt ervoor dat ze gelijkmatig slijten.
  • U moet de zaagketting inspecteren op zichtbare scheuren in de schakels en klinknagels. Controleer of de zaagketting niet te stijf is. Controleer ook op abnormale slijtage van de klinknagels.
  • Als de ketting bot lijkt, kun je hem slijpen. Controleer ook de spanning en de staat ervan. Raadpleeg bij twijfel onze sectie Hoe slijp ik de ketting.
  • Controleer het kettingaandrijftandwiel op overmatige slijtage en vervang het indien nodig.
  • U moet ervoor zorgen dat de kettingvanger intact en op zijn oorspronkelijke plaats blijft. Vervang deze indien nodig.
  • Reinig het filter door het te verwijderen en gebruik een schone doek om de poort voor de luchtinlaat van de carburateur schoon te maken.
  • Monteer alles.
  • Controleer op brandstoflekkage de tank, motor en brandstofleidingen.
  • Controleer of de gashendel en de vergrendeling veilig werken. Als u de vergrendeling niet indrukt, zal de gasklepvergrendeling voorkomen dat de gashendel werkt. Wanneer u de gashendel gebruikt, zorg er dan voor dat deze soepel werkt en dat deze altijd onmiddellijk terugkeert naar de stationaire stand wanneer deze wordt losgelaten.
  • Zet de machine in elkaar en stel de ketting af. U hebt de ketting correct afgesteld als u deze ongeveer 3/20 cm bovenaan in het midden van de stang kunt optillen. De ketting moet vrij met de hand kunnen bewegen zonder te binden.
  • Zorg ervoor dat u de stang goed vastzet en zorg ervoor dat alle moeren en schroeven goed vastzitten.
  • Inspecteer de onderkant van de balk om er zeker van te zijn dat deze voldoende olie krijgt en corrigeer eventuele fouten.
  • Het is tijd om de stopschakelaar te inspecteren als deze soms faalt. Het kan nodig zijn om het schoon te maken.

Wekelijks onderhoud

  • Controleer de starter op slijtage en reinig deze, olie het middenlager.
  • Controleer of het startkoord niet gerafeld is. Verwijder het geheel en controleer de terugtrekveer.
  • Controleer of de rubbers of trillingsdempende veren niet beschadigd zijn en vervang deze indien nodig.
  • Smeer het koppelingstrommellager.
  • Reinig de koelribben op de motor en de waaier, en de koelsleuven in het deksel, enz.
  • Neem een stuk hout en verwijder eventuele bramen of ribbels van de randen.
  • Reinig of vervang het vonkenvangerscherm van de uitlaat.
  • Reinig het carburateurcompartiment en het luchtfilter. Vervang indien nodig.

Maandelijks onderhoud

  • Als de kettingremband is versleten tot op het punt van 0,024 inch, vervang deze dan.
  • Controleer het koppelingscentrum, de koppelingstrommel en de koppelingsveer op slijtage en reinig alle onderdelen. Olie het middelste lager.
  • Reinig de bougie als u uw kettingzaag elke dag gebruikt. Zorg er ook voor dat de afstand tussen de elektroden niet groter is dan 0,020 inch.
  • Controleer op brandstoflekkage en reinig de buitenkant van de carburateur.
  • Controleer de brandstofslang op scheuren of andere beschadigingen en vervang een verharde of gebarsten slang.
  • Reinig de brandstoftank, vooral het vulgebied, en maak deze leeg. Reinig het vulfilter.
  • Leeg de olietank en als u stof of vuil aan de binnenkant voelt, reinigt u de binnenkant door deze door te spoelen met terpentine.

Hoe De Ketting Te Slijpen?

Sommige bedrijven raden aan een vijl te gebruiken om de tanden van uw kettingzaag scherp te houden. Professionele houthakkers raden aan te wachten tot de kettingzaag langzamer begint te werken. Het vijlen van de kettingzaagbladen maakt het werk vaak gemakkelijker, maar het lijkt hen tijdverspilling. Ze gebruiken vaak meer dan één kettingzaag en kopen kettingen in bulk in en assembleren deze. Voor huiseigenaren die alleen een kettingzaag nodig hebben om hun tuin te onderhouden en brandhout te zagen, is dit niet hetzelfde. De realiteit is dat een kettingzaagketting constant geslepen moet worden. De meeste gebruikers zullen hun tanden slijpen wanneer spaanders worden gemengd met zaagsel.

Oregon is het enige merk dat kettingzagen maakt met een ingebouwd slijpsysteem. Voor de meeste huiseigenaren is dit eigenlijk een ideaal ontwerp omdat de gemiddelde kettingzaaggebruiker niet weet (en ook niet wil weten) hoe hij een kettingzaagketting moet slijpen. Een paar Oregon-kettingzagen om te overwegen zijn: Oregon CS300-R7 (op batterijen) of de Oregon CS1500 (elektrisch).

VIDEO

De snijtanden slijpen:

  • Om te voorkomen dat de kettingzaag beweegt terwijl u aan het werk bent, zet u hem vast in een bankschroef. Je zult YouTube-filmpjes zien van jongens die de kettingzaag op een boomstam ondersteunen, maar ik beschouw dat als voorbewerken. Om veilig en zonder afgeronde hoeken te vijlen, raad ik je aan om je kettingzaag goed vast te zetten. U moet ervoor zorgen dat de kettingzaag goed vastzit, zodat u elke tand precies in de juiste hoek kunt slijpen.
  • Schakel de kettingrem in om de ketting stabiel te houden.
  • Slijp eerst de snijtanden. Plaats de vijldieptemeter op een ketting zodat de pijlen naar de neus van het kettingzaagblad wijzen.
  • Plaats de vijl schuin op de kettingzaagrollen.
  • Vijl om de andere snijtand met een soepele en gelijkmatige duwbeweging met een lichte opwaartse druk op de vijl.
  • Om in de tegenovergestelde richting te kijken, draait u de zaag om.
  • Voltooi het vijlen van de andere snijtanden met dezelfde beweging als hiervoor.

De dieptemeters vullen

Als algemene richtlijn dient u de dieptemeters ongeveer elke derde keer dat u de snijtanden vijlt, te vijlen. De dieptemeters bevinden zich tussen uw snijtanden en bepalen de diepte van de snede. Ik raad de Stihl 2 in 1 Easy File Chainsaw kettingzaag kettingslijper aan ( zie onderstaande video ).

Je overzicht aanscherpen:

  • Plaats de vijlmaat bovenop de dieptemeter, maar zorg ervoor dat je de harde of de zachte kant gebruikt, afhankelijk van het hout dat je normaal ziet.
  • Met de vijlpunt voel je voor de dieptemeter om een gevoel te krijgen hoeveel je moet opstijgen.
  • Verwijder de vijlmal en vijl de punt van de dieptemeter met één of twee slagen en meet opnieuw met de vijlmal. Trek nooit meer uit dan nodig is. Het is beter om veilig te zijn dan sorry. Te veel kan ervoor zorgen dat de tanden dieper bijten, waardoor de zaag gevaarlijk wordt.
  • Als je tevreden bent dat het goed is, rond je de rand van de dieptemeter iets af om ervoor te zorgen dat de ketting soepel snijdt.
  • Voltooi het vijlen van de andere dieptemeters volgens dezelfde procedure.

Lees meer in ons speciale artikel over het slijpen van een kettingzaagketting.

Algemene Vragen Over Kettingzaagonderhoud

In deze paragrafen vindt u meer informatie over enkele onderhoudstaken.

Brandstoftank en brandstofleidingen

Zorg ervoor dat de brandstof van uw kettingzaag schoon is en niet verontreinigd is met water, stof of vuil. We vergeten vaak te tanken omdat we terug willen naar het snijden. Zorg ervoor dat u de tweetaktolie en brandstof in aparte containers bewaart. Meng alleen wat nodig is voor de klus.

Reinig het gebied rond de tankdop voordat u gaat tanken en maak de mengkannen schoon voordat u ze gebruikt. Vuil is de grootste vijand van elke verbrandingsmotor, houd het buiten. Verkeerd mengen van de olie kan motorschade veroorzaken. Bewaar geen stookoliemengsels, aangezien deze mengsels na verloop van tijd kunnen verslechteren en inefficiënt kunnen worden.

U moet de brandstoftank, brandstofleiding en dop inspecteren op brandstoflekken. Repareer het onmiddellijk. Brandstoflekken zijn verspilling en kunnen brand veroorzaken of op zijn minst het milieu vervuilen.

VIDEO Onderhoud kettingzaag – Deel I

Gebruik nooit ethanolbrandstoffen (indien mogelijk)

Ethanol brandt heter dan benzine. Ethanol kan de motor oververhitten, wat je kunt zien als versleten bougie-elektroden. Gebruik indien mogelijk de aanbevolen octaanbenzine zonder ethanol. Als u geen ethanolvrije benzine kunt krijgen, mag deze niet meer dan 10 procent ethanol bevatten.

Koelsysteem met koelluchtinlaat, koelsysteem, filter en carburateur.

  • Moderne kettingzagen zijn uitgerust met geforceerde luchtkoeling om een lage werktemperatuur te behouden.
  • De koelconfiguratie bestaat uit luchtinlaatvinnen op zowel het starterdeksel als de luchtgeleidingsplaat, evenals vinnen op het vliegwiel. Het geheel blaast met behulp van het deksel koele lucht op de koelribben van de cilinder.
  • Reinig eenmaal per week de koelribben van de cilinder en vliegwielribben met een borstel. Het kan zijn dat u dit vaker moet doen in veeleisende omstandigheden. De motor wordt warm als de koelribben verstopt of vuil zijn. Dit kan schade aan de zuiger en cilinder veroorzaken.

Carburateur stelschroeven

De carburateur heeft meestal minimaal twee standen. Zo is er de L-jet die het stationair toerental instelt en de H-jet die het mengsel op werksnelheid zet. Het stationair toerental stel je af met de meegeleverde T-schroef of een passende schroevendraaier. Met de juiste afstelling van de carburateur loopt de motor soepel in elke stand en komt zonder aarzelen op toeren. Bij zijn maximale snelheid kan de motor lichtjes viertakt.

Het is belangrijk dat de ketting niet beweegt als de motor stationair draait. Als het stationair kruipt, verlaag je het stationair toerental een beetje totdat het stopt. Als u de carburateur niet goed kunt afstellen zonder de ketting te laten bewegen, kan het zijn dat de koppeling een servicebeurt nodig heeft. U moet een veilige afstand hebben tussen het stationair toerental van de carburateur en de tijd dat deze draait.

Je moet de L-jet niet te veel instellen. Dit kan leiden tot slechte acceleratie- en startproblemen. Aan de andere kant van het bereik, als u de H-jet te arm instelt, heeft de motor minder vermogen, een slechte acceleratie en kan de motor beschadigd raken.

Onderhoud kettingzaag: deel 1

Starthendel, koord en terugslagmechanisme

Waar het touw het gat van het deksel van de terugslagstarter binnengaat, is een metalen bus die verslijt. Het beschermt de plastic hoes tegen wrijving en kan worden vervangen. Het kan slijten tot een scherpe rand die het touw beschadigt. Trek het touw volledig uit en inspecteer het het dichtst bij de zaag op rafels.

U moet eerst het snoer door de bus voeren en vervolgens in het gat op de teruglooppoelie om het te vervangen. Zodra het koord het midden bereikt, trekt u het eruit en knoopt u de knoop aan het einde. Trek het touw naar buiten zodat het in het ingekeepte gebied zit.

Wikkel nu de katrol tegen de veer in de richting waarin u hem met het touw trekt. Zodra je het punt hebt bereikt waar de veer je stopt, draai je de katrol een derde van de weg. Vervolgens rijg je het touw om de katrol en trek je het strak. Je kunt de veer voelen door aan de poelie te draaien. De lente mag niet stilvallen. Laat de veerspanning op het touw langzaam los.

Kettingolietank, pomp en gat

  • U moet regelmatig het oliepeil van de ketting en zaagbladen controleren. Dit moet voor elk gebruik worden gedaan. Bij veel kettingzagen moet u elke keer dat u tankt uw kettingolie bijvullen. Controleer regelmatig het oliepeil en zorg ervoor dat u deze bijvult.
  • Reinig bij het onderhoud van het zaagblad het portaal voor kettingolie. Zaagsel kan de olietoevoer naar de zaagketting blokkeren.
  • Gebruik de juiste kwaliteit en type kettingzaagolie.
  • Speciale kettingoliën met hoge hechteigenschappen worden aanbevolen door de fabrikant.
  • Het is een slecht idee om vervuilde olie te gebruiken om uw ketting te smeren. Dit kan schade veroorzaken aan de oliepomp en het zaagblad, evenals de ketting.
  • Olie moet in verschillende viscositeiten worden gebruikt om bij de temperatuur te passen. Oliën die bij temperaturen onder de 32 graden te stroperig zijn, kunnen overbelasting van de oliepomp veroorzaken. Dit kan schade aan de onderdelen van de oliepomp veroorzaken.
  • Een onbeheerde kettingzaag had de oliekanalen kunnen blokkeren, waardoor de olie niet naar het zaagblad kon stromen. U kunt de olie uit uw olietank aftappen en deze vervolgens vullen met terpentine. Zet de motor aan bij lage snelheden en plaats de dop terug. Het kan even duren voordat de terpentine en het water de oude olie hebben verwijderd. Vermijd het gebruik van benzine. Het lost alle olie op en laat je pomp te droog achter.

Het zaagbladtandwiel vervangen

U hoeft de baar niet te vervangen voor een versleten of beschadigd zaagbladtandwiel. De bar-tip kan in plaats daarvan worden vervangen. Om dat te doen, ondersteunt u de staaf op hout met een gat onder de staafnagel. Pons de klinknagel met een centerpons en boor deze uit met een boor die iets kleiner is dan de schacht van een nieuwe klinknagel. Als de klinknagelkop los zit, verwijder dan de boor onmiddellijk. Pons het gat in de houten steun zodat de klinknagel goed gecentreerd is. Vervang de staaftip door een nieuwe en prik de nieuwe klinknagel op zijn plaats.

Het aandrijftandwiel vervangen

Vervang een versleten of beschadigd aandrijftandwiel voordat het de ketting beschadigt. U moet de ketting en het staafje verwijderen om toegang te krijgen tot het koppelingsmechanisme. Vervolgens kunt u de aandrijfkoppeling verwijderen. U vindt meer dan één type koppeling in verschillende kettingzagen. Sommige tonen alleen de buitenste trommel en het tandwiel. Je moet de balk verwijderen om het interieur te zien. Een ander type is andersom en je kunt de middenas en de binnenste koppelingsschijf zien als je de stang verwijdert.

Kettingzagen hebben een centrifugaalkoppeling in een trommel die uitzet naarmate het motortoerental toeneemt. De koppelingspallen maken contact met de binnenkant van de trommel en drijven deze aan. Aan de trommel is een vast tandwiel of een vervangbaar trommeltandwiel bevestigd.

  • Het centrifugaalmechanisme van een binnenboordkoppeling bevindt zich dicht bij het lichaam van de kettingzaag. De trommel, het tandwiel en de ketting bevinden zich aan de buitenkant, over de koppeling, en beschermen het koppelingsmechanisme. Het tandwiel van een binnenboordkoppeling is eenvoudig te vervangen; vooral als het een velgtandwiel is. Het zijdeksel van de koppeling moet worden verwijderd en een borgring moet worden verwijderd. U zult dit ook doen tijdens routine-onderhoud om bij het koppelingsmechanisme te komen.
  • Het tandwiel en de ketting van een buitenboordmotorkoppeling bevinden zich achter de koppelingstrommel, dicht bij het lichaam van de kettingzaag. Het koppelingsmechanisme is van buitenaf zichtbaar. Het wisselen van het tandwiel is een langzamer proces op deze koppeling. Om het tandwiel van een buitenboordmotorkoppeling te vervangen, verwijdert u de koppeling en de trommel, soms met speciaal gereedschap. U moet ook de bougie van de motor verwijderen en vervolgens de zuiger blokkeren zodat de koppeling kan worden uitgeschakeld.

De voordelen van de buitenboordkoppeling zijn dat deze sneller en efficiënter spanen van achter het koppelingsdeksel verwijdert. Elke versie heeft een naaldlager op de aandrijfas. Het lager moet minimaal eenmaal per week worden ingevet met hoogwaardig lagervet of motorolie. Als u de kettingzaag seizoensgebonden gebruikt, controleer deze dan voordat u de kettingzaag gebruikt.

In uw handleiding vindt u duidelijke instructies voor het verwijderen en onderhouden van de koppeling.

Gashendel of vergrendeling

Sommige modellen hebben kapotte gashendels, waardoor u deze moet vervangen. Gebruik geen kettingzaag met een beschadigde of defecte trekker of vergrendeling. Zorg ervoor dat de zaagketting stopt met bewegen wanneer u de gashendel loslaat. Er zijn veel manieren waarop triggers werken, en het is nog moeilijker om ze te bereiken voor reparaties. Het is bijna alsof geen twee modellen hetzelfde zijn, en geen enkele handleiding laat de procedure zien. YouTube heeft veel video’s, sommige goed en sommige niet zo goed, voor specifieke modellen. Het is mogelijk om sommige modellen gemakkelijk te maken en de meeste onderdelen zijn direct beschikbaar. Als u het zelf doet, zijn de kosten laag. Als u de informatie niet kunt vinden, zult u genoodzaakt zijn om een dealer te vragen hoe.

Geluiddemper en vonkenvangerscherm

Het doel van de geluiddemper is om het geluidsniveau te verminderen. De geluiddemper leidt ook hete uitlaatgassen weg van de bestuurder. De uitlaatdemper trilt nogal en kan losraken. Zorg ervoor dat u het regelmatig controleert om er zeker van te zijn dat het veilig is.

Uitlaatgassen kunnen vonken produceren en de regelgeving kan een vonkenvanger vereisen om branden te stoppen. Reinig het vonkenvangerscherm van uw uitlaatdemper minstens één keer per week met een staalborstel.

Er moet voor de uitlaat gezorgd worden. Een defecte uitlaatdemper kan oververhitting van de motor, vermogensverlies en andere ernstige problemen veroorzaken. U wint er niets bij als u een beschadigd scherm vervangt.

Bougie

Bij hitte wordt de bougie geactiveerd. Het zal uiteindelijk verslijten, dus je moet het in de gaten houden. Het verslechtert door normaal gebruik en wordt nadelig beïnvloed door:

  • Een verkeerd mengsel van brandstof of het verkeerde type olie kan een ophoping van koolstof op de bougie veroorzaken.
  • Als uw model geen geautomatiseerde carburateurs heeft, kan een vuil luchtfilter het mengsel verrijken en de bougie-elektroden afzetten.

Deze omstandigheden kunnen vermogensverlies, aarzelende acceleratie en startproblemen veroorzaken, en de kettingzaag kan slecht lopen bij stationair toerental. Alvorens aanpassingen te doen, raad ik aan om de bougie te controleren. Als de bougie bedekt is met olie of zwarte aanslag, maak deze dan schoon en stel de afstand in op 0,020 inch. Je kunt het ook opzoeken in je handleiding. Als de bougie in goede staat is, is deze bedekt met lichtbruine aanslag. De kloof klopt.

Grote fabrikanten raden aan om de bougies na 100 bedrijfsuren te vervangen. Dat zijn 20 werkdagen van vijf uur. Het is geen goed idee om de bougie te vervangen door een andere. Ik raad u aan alleen het aanbevolen type te gebruiken. Een te lange bougie kan de zuiger beschadigen, terwijl een te korte bougie tot vervuiling kan leiden.

Een Kettingzaag Opbergen

Bij het voorbereiden van de kettingzaag op de winter raden de meeste fabrikanten aan om alle brandstof en olie af te tappen. U moet eerst alle brandstof en olie uit de kettingzaag aftappen en vervolgens laten draaien totdat deze stopt. Het zal alle brandstof in de brandstofleidingen en carburateur verwijderen. Vervolgens kunt u de olie- en brandstoftanks reinigen met een schone doek. Onderhoud en reinig de kettingzaag en bewaar deze in een droge, schone omgeving.

Brandstofstabilisatoren worden door sommige gebruikers gebruikt om te voorkomen dat brandstof wordt afgetapt. Ze beweren dat de kettingzaag zonder problemen tot 6 maanden kan worden bewaard. Het is echter niet wat de fabrikanten aanbevelen, maar ze raden ook het gebruik van ethanolbrandstof af. Het is beter om een brandstofstabilisator te gebruiken bij het gebruik van ethanolbrandstoffen. Ik raad u echter aan om de brandstof af te tappen.

Hoe brengt u het naar een erkend servicecentrum?

  • Als het stopt met werken, is de plug goed, de brandstof en de brandstofleidingen goed. Het weigert te starten, wat je ook probeert.
  • Wanneer de bedieningshandleiding de benodigde reparaties niet beschrijft, heeft u op internet gezocht en voelt u zich niet op uw gemak bij de aanbevelingen.
  • Alle fabrikanten raden aan om uw kettingzaag regelmatig naar een servicecentrum te brengen voor een grote controle. Het hangt allemaal af van hoe vaak u het gebruikt, maar meestal minstens twee keer per twee jaar.
  • Als de serviceman die je hebt gebeld zegt dat hij gerepareerd moet worden, breng hem dan binnen.
  • Als uw kettingzaag niet zo scherp is als hij ooit was, maar u er nog steeds geen probleem mee ziet, is het tijd om hem naar de experts te brengen
  • De ketting stopt niet met kruipen als je de L-jet afstelt en je de koppeling hebt schoongemaakt en geolied. De koppeling zit vast en moet vervangen worden.